چه مسائلی باعث خشم ما می شود و راه حل کنترل آن

مقدمه

در طول زندگی همه انسانها عصبانیت را تجربه کرده اند، شدت عصبانیت شما میتواند از دلخوری عمیق تا خشم شدید متغیر باشد. بسیار عادی است که هر از گاهی در پاسخ به بعضی موقعیت های خاص عکس العملی که از خود بروز می دهید عصبانیت باشد.

اما گاهی اوقات ، برخی افراد عصبانیت غیر قابل کنترلی را تجربه میکنند که بر سر یک مسئله کوچک بوجود می آید.
در این حالت عصبانیت را نمی توان یک وضعیت روانی عادی قلمداد کرد بلکه در این موقعیت به یک مشکل اساسی  تبدیل شده است.

اما رسیدن به این نکته که چه عواملی باعث عصبانیت و مشکلاتی آن میشود مهم است.عصباانیت دلایل مختلف زیادی دارد که هر کدام از آنها می تواند بسیار متفاوت باشند.

برخی از محرکهای رایج خشم عبارتند از:

مشکلات شخصی مانند عدم موفقیت در کار و یا مشکلات در روابط عاطفی، ترافیک، لغو  شدن برنامه های مهم، تصادف با اتومبیل.

 در موارد دیگر، عصبانیت می تواند متاثر از ضربات روحی  و اتفاقاتی در زندگی فرد باشد که شخصیتش را شکل می دهد.. بعلاوه در برخی موارد تغییرات هورمونی می تواند باعث عصبانیت شود. مانند برخی اختلالات روانی.

نشانه هایی که عصبانیت به یک مشکل اساسی تبدیل شده است:

  • عصبانیت هایی که بر روابط عاطفی و زندگی اجتماعی شما تاثیر میگذارد
  • این احساس را مدام درخود حس میکنید که باید خشم خود را در خود پنهان کنید
  • داشتن تفکرات منفی به صورت مداوم و تمرکز برروی تجربیات منفی که کسب کرده اید
  • با کوچکترین مسئله ای که باب میل شما نمی باشد احساس خشم به شما دست می دهد
  • اغلب تمایل به بحث با دیگران را دارید و هنگام انجام کار دچار اضطراب شدیدی می شوید
  • تهدید کردن دیگران به خشوت
  • ناتوانی در کنترل عصبانیت خود
  • دوری از موقعیت های خاص به دلیل اضطرابی و عصبانیتی که ممکن است پس از انجام آن کار حس کنید.

راه حل های کنترل خشم

تکنیک های آرامش بخش که شامل): تنفس عمیق و تداعی صحنه های لذت بخش در ذهنتان) می شود.

تغییر در طرز تفکر خود (تا زمانی که در رابطه با موضوعی تفکر اشتباهی داشته باشیم نمی توانیم برای کنترل خشم خود کاری انجام دهیم)

حل مسئله (تا زمانی که برای حل مسئله خود اقدامی نکنید خشم ناشی از آن همراه شما می ماند پس بهتر است تا به حل مسئله بپردازید تا خشم ناشی از آن هم از بین برود)

ارتباطات( زمانی که افراد عصبانی میشوند تمایل دارند که به یک نتیجه گیری برسند در صورتی که این نتیجه گیری زمانی که هنگام عصبانیت و خشم گرفته می شود می تواند بسیار نادرست باشد بنابر این بهتر است قبل از آن سرعت نتیجه گیری را پایین آورده و به اندازه کافی فکر کنید. فراموشتان نشود هنگام مکالمه با شخصی با صحبت های طرف مقابلتان گوش دهید ارتباطات خوب می تواند به شما در رفع مشکلات قبل از تشدید عصبانیتتان کمک شایانی کند)

 









/ 0 نظر / 428 بازدید